W dzisiejszych czasach ważne jest, aby lekcje każdego przedmiotu przebiegały przy jak największym czynnym udziale uczniów. Dlatego niezwykle popularne są metody aktywizujące. Gry planszowe to jedne z rodzajów gier dydaktycznych (metod aktywizujących), które można śmiało wykorzystać na lekcjach j.polskiego nie tylko w gimnazjum.
Doskonałym pomysłem na lekcję przeprowadzoną metodą gry może okazać się lekcja powtórzeniowa z literatury (epiki, liryki lub dramatu), chociaż nie tylko. Taki sposób przeprowadzenia zajęć: - odsuwa od uczniów zwyczajny strach przed powtórzeniem, - mobilizuje całe zespoły klasowe, - uczy odpowiedzialności za zespół, - daje możliwość wyciągania wspólnych wniosków, negocjacji, - uatrakcyjnia lekcję, czyniąc ją pewnego rodzaju zabawą.
Przed lekcją do współpracy można zmobilizować także uczniów, którzy mogą wykonać odpowiednią planszę (podobną np. do takiej od gry w chińczyka) z liczbą pół określoną przez nauczyciela, pionki. Następnie ważne jest, aby uczniowie poznali dokładnie zasady gry, swoistą instrukcję już w czasie lekcji.
Dużym plusem takiego przeprowadzenia zajęć jest fakt, że to n-el zadecyduje, jakie pytania zada w danym momencie, kierując się czasem lekcji, składem zespołów itp.
Lekcję tą metodą przeprowadziłam w klasie II (poniżej zamieszczony konspekt). Zadania z określonych pól ćwiczyły konkretne umiejętności potrzebne uczniom gimnazjum: redagowanie zaproszenia, ogłoszenia, podawanie argumentów itp. Niektóre pytania wymagały krótkich odpowiedzi jednej grupy, inne angażowały wszystkie zespoły. Zyskując punkty, zespoły przesuwały się w kierunku mety, żaden z uczniów nie bał się nieoczekiwanego wyrwania do odpowiedzi.
Nieodłącznym elementem tej lekcji był stan napięcia i zaciekawienia przebiegiem gry, zespoły chciały być zwyczajnie jedne lepsze od drugich. Taki sposób przeprowadzenia zajęć okazał się bardzo ciekawy.
(...)
Agnieszka Chaberska |